Terug
Bekijk de video

Jongerenvoorstelling Loveland

Loveland laat een wereld zien waarin treffende personages twijfels hebben over seks. De leerlingen herkennen dit direct. Leerlingen mogen de personages vervolgens ondervragen en helpen, waardoor ze zichzelf ook meteen een spiegel voorhouden: “Wat wil ik eigenlijk? Ben ik verliefd? Ben ik homo- of heteroseksueel? En welke rol speelt mijn geloof in m’n liefdesleven?”

Scene uit Loveland
Alice mag voor het eerst alleen op vakantie. Daar zal ze haar vakantie vriendje Menno weer zien. Over de app hebben ze afgesproken ‘het’ dit jaar te doen. Maar als puntje bij paaltje komt voelt Alice dat ze er nog niet klaar voor is. Ze weet niet hoe ze dit aan Menno moet duidelijk maken. Menno wordt hier heel onzeker van. Het publiek wordt uitgedaagd de personages te helpen met elkaar in gesprek te gaan.

Schaamrood
Uit onderzoek blijkt dat kinderen met hun vragen over seks eerst gaan zoeken op internet. Daarnaast flirten jongeren veel via social media en internet. Hoe praat je live met leerlingen over liefde en seksualiteit, zonder dat ze direct met het schaamrood op hun kaken in de schoolbanken zitten. En hoe help je ze hun eigen seksuele identiteit te ontdekken?

Loveland zoomt in op de persoonlijke ervaringen van jongeren met seksualiteit. Onderwerpen die aan bod komen zijn: grenzen aangeven, lust en liefde, de invloed van porno en de druk van buitenaf op het vormen van je seksuele identiteit.

Educatie
Na de voorstelling krijgt iedere leerling een postkaart met verwijzingen naar relevante websites rondom dit thema. Tevens adviseren wij docenten over lesmateriaal.

Integrale aanpak
In het kader van onze integrale aanpak bieden wij naast Loveland de ouderavond Bedtime stories voor ouders aan en voor docenten zijn er trainingen en masterclasses. Meer informatie hierover vindt u bij ons aanbod.

Leestip
Marijke Naezer onderzoekt hoe jongeren omgaan met liefde en seks op sociale media. Lees haar blog n.a.v. haar bezoek aan een PlayBack-voorstelling!